24 hores a Tel Aviv, la bombolla

La bombolla, tal com és coneguda la ciutat de Tel Aviv, resta aïllada de la resta d'Israel, mentre Jerusalem és la ciutat política i religiosa, Tel Aviv és la ciutat cultural i d'oci. Una ciutat cosmopolita, mediterrània, jove i moderna, amb una població de procedències molt diverses, fundada tan sols a inicis del segle XX, concretament al 1909. La ciutat disposa del més gran nombre d'edificis d'arquitectura Bauhaus del món, declarada per la UNESCO Patrimoni de la Humanitat, li ha portat el sobrenom de la Ciutat Blanca des del 2003. També és anomeanda la ciutat que mai dorm o la Gran Taronja, per la seva "semblança" a Nova York, i és una ciutat en ple creixement, on cada dia apareixen nous restaurants, boutiques, galeries d'art, etc. En definitiva, una ciutat relaxada al costat del mar amb un clima excel·lent. Aquest resorgiment ha estat, en part, gràcies a la finalització de la violència ja que des de 2006 no ha patit cap atac.

un dia gris sobre les platges de Tel Aviv des de Jaffa

Un bon moment per gaudir d'una de les ciutats en auge els darrers anys, nombrada per la guia Lonely Planet com la tercera millor ciutat del món l'any 2011. És un viatge que recomanem, així que ja pots començar a fer la teva reserva a Israel per les properes vacances!!!

Res a veure, amb la Israel més ortodoxa, la ciutat disposa d'una comunitat artística creixent, un ambient gay important i unes platges que atraeuen els artistes, músics i joves professionals d'arreu del món.

Els 8 dies de viatge a Israel i Palestina els havíem centrat a Jerusalem, Mar Mort i Cisjordania, però havíem guardat les últimes 24 hores per conèixer Tel Aviv. Inicialment la nostra idea era poder arribar més aviat a Tel Aviv, una vegada fossin oberts els serveis de busos després del sàbat, però degut a l'incident al sortir de Ramala va fer que acabéssim arribant a Tel Aviv a les 23h de la nit. Cansats d'un dia llarg, a l'estació de Tel Aviv vam agafar unes pizzes take-away perquè al arribar a l'allotjament poguéssim descansar, ja que l'endemà intentaríem aprofitar al màxim el nostre temps a Tel Aviv. No ens quedaven forces per sortir a conèixer la vida nocturna de la ciutat, així que ho deixarem per una pròxima ocasió. Tel Aviv és reconeguda per la seva gran oferta nocturna, d'oci i festiva, cosa que li ha merescut que se l'etiquetés com la Ciutat del Pecat.

un dels grafits dels carrers de Tel Aviv

botiga al Barri de Neve Tzedek

Vam optar per fer un tastet dels diferents barris, des del centre de Tel Aviv a l'antiga Jaffa, començant la ruta al Mercat de Carmel, passant pel concorregut Sheinken St i fent un cop d'ull a la Ciutat Blanca.

El nostre allotjament, ubicat a ple centre de Tel Aviv, ens permet caminar a primera hora pels carrerons del barri yemeníta i arribar-nos al mercat de Carmel, aquí tots just comencen a obrir les parades i aprofitem per pendre un suc de taronja i un crossant talla XXL.

de bon matí al Carmel Market

El següent pas és localitzar un bon lloc per anar a fer un bon cafè que ens permeti iniciar amb força el nostre últim dia del viatge, així que ens dirigim al carrer Sheinken St que comença just davant del Mercat de Carmel. El carrer de Sheinken, emplaçat a la ciutat moderna, és un dels carrers més animats de Tel Aviv, on s'hi concentren nombrosos restaurants, cafeteries i botigues de moda i punt de concentració de la comunitat gay de la ciutat.

som cafè addictes, així que comencem el dia de la millor manera possible!

Passegem per alguns carrerons de la Ciutat Blanca (pàgina oficial), per entre els més de 4.000 edificis Bahaus dels que disposa Tel Aviv, veiem un barri bastant deteriorat amb edificis vells, reconexibles els seus 70 anys a les façanes de la majoria dels seus edificis, alguns ja s'han restaurat però la majoria estan bastant tocats. Amb una arquitectura molt particular per les seves líneas horitzontals, les cantonades arrodonides, les caixes d'escala amb finestrals verticals per deixar entrar la llum i per l'absència d'ornamentació, tot plegat molt auster.

la majoria dels edificis d'arquitectura internacional o Bauhaus no resalten pel seu bon estat de conservació

la ciutat de Tel Aviv disposa de més de 100 quilòmetres de carril bici

Hem continuat passejant per l'ostentós Boulevard Rothschild sota els gratacels en construcció fins a l'encreuament dels carrers Hertzl i Bothschild, on es va fer el primer assentament jueu l'any 1909, després de comprar 4'8 Ha de dunes per part de 60 famílies, i així és com es va iniciar la construcció de la ciutat de Tel Aviv, on uns anys més tard es declararía l'Estat d'Israel.

Tel Aviv, la Gran Taronja, està en ple creixement

D'aquí, a través dels carrerons del barri de Neve Tzedek, un barri amb cases d'estil europeu, ens hem arribat a les platges i fins a l'antiga ciutat de Jaffa, per veure el seu port i el seu mercat. L'antiga Jaffa és un mirador excel·lent sobre l'skyline de Tel Aviv.

vistes de Tel Aviv

Jaffa és una ciutat portuària amb més de 3.000 anys d'antiguitat. Val la pena perdre's pels seus carrers i trobar-se enmig del mercat àrab. L'actual Ciutat Vella de Jaffa es va construir durant l'Imperi Otomà, i les seves cases de pedra i els seus estrets carrerons alberguen ara el pintoresc barri dels artistes, on hi conviuen jueus, àrabs i cristians.

l'històric port de Jaffa porta d'entrada marítima a Orient Mitjà

Ja se'ns ha fet el migdia, escrivim quatre postals, mengem una cosa ràpida i tornem pitant cap a l'allotjament. De tornada passem de nou pel mercat de Carmel, ara sí, en plena efervescència i anem ràpid a recollir les maletes.

Carmel Market, el mercat principal de Tel Aviv

la Halva, un dolç molt popular a Israel

La Halva és un dolç típic molt popular a Israel, és "semblant" als nostres turrons, però fet a base de pasta de sèsam. En general ve en pastilles o en paquets petits i està disponible en una àmplia varietat de sabors, xocolata i vainilla són els més comuns.

El tren que ens havia de portar a l'aeroport de Tel Aviv està avariat degut a les fortes nevades dels darrers dies, a canvi hi ha un servei de bus alternatiu que és gratuït. :)

Hi ha molts racons per descobrir en aquesta ciutat coneguda pels seus bons restaurants i els locals nocturns, la seva joventut i vitalitat, però no ens queda més remei que deixar-los per una pròxima ocasió.

it's not perfect but it's all yours

En breu penjarem el mapa de la ruta per Israel i Palestina, i les fotos!!!!